Zuidereiland! - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Maarten en Irma - WaarBenJij.nu Zuidereiland! - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Maarten en Irma - WaarBenJij.nu

Zuidereiland!

Door: irmaenmaarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Irma

30 Oktober 2011 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Dag lieve mensen!

Het heeft even geduurd maar daar zijn we weer! We hebben de afgelopen tijd weer ontzettend veel meegemaakt, en hebben niet zoveel tijd om ons blog bij te houden! Maar we zijn jullie nog niet vergeten hoor! Dus hier weer een berichtje:

Waar waren we gebleven.....
We zitten ondertussen alweer 2 weken op het zuidereiland! We zijn bij gerda en tiemen op zondag de 16de weggegaan. We hebben de naked bus gepakt naar Wellington wat trouwens 8 verschrikkelijke uren duurde! Aangekomen in Wellington hebben we de rugby wedstrijd gezien van Nieuw-Zeeland - Australie (halve finale). We zaten trouwens voor de geinteresseerde in het X-base hostel. De volgende dag zijn we naar het te papa museum geweest. Je kunt daar van alles vinden over nieuw-zeeland en het is gratis! Ook zijn we naar de botanic gardens geweest! Dat was een beste wandeling, vooral omdat we verkeerd liepen:P! We hebben trouwens vanavond voor het eerst zelf gekookt. Het was pasta, alles kookte over en het was 1 grote ramp! Het resultaat: een 6+! Daarna hadden we wat mensen ontmoet en toen we weer op onze klok keken was het alweer 2 uur! De volgende dag hebben we de ferry genomen van Wellington naar Picton (zuidereiland). Het was een mooie overtocht, we hadden perfect weer!

Van Hester hadden we een adresje gekregen van mensen in Blenheim. Dit waren Shirley en Mana. 2 hele lieve/aardige mensen die 3 dagen goed voor ons hebben gezorgd en waar we een hele leuke tijd hebben gehad. We hebben daar de Wither Hills beklommen! De dag begon met een stralende zon. Toen we halverwege de berg waren sloeg het weer in 1 keer om! Het regende pijpenstelen en het bleef de hele middag doorgaan. We hebben nog wel geprobeerd de top te bereiken maar toen ook nog is een keer bleek dat onze regenjassen niet waterdicht waren hebben we de strijd gestaakt! De volgende dag zijn we een wijntoer gaan doen. Eigenlijk drinkt Maarten nooit wijn, maar als je in Blenheim bent moet je natuurlijk alle wijngaarden hebben gezien en bovenal de wijn hebben geproefd! Hier hebben we zeker van genoten! Aan het eind van de dag konden we niet meer recht lopen:P haha!

Nadat we afscheid hadden genomen van Shirley en Mana (die ons hadden afgezet in Picton) begon onze reis met de kiwiexperience. Het is een knal groene bus met allemaal jongeren van onze leeftijd! De bus ging eigenlijk van Picton naar Kaiteriteri maar wij besloten om er af te hoppen in Nelson. De zonnigste plaats van Nieuw-Zeeland. Hier hebben we een nacht geboekt in het Fern Lodge hostel! We sliepen op de kamer met 1 ander meisje uit Canada waar we ook mee zijn opgetrokken de afgelopen 2 weken! We hebben s'avond in de bar de rugby wedstrijd Australie-Wales gekeken voor de 3de/4de plek. Dat werd weer laat:P De volgende dag zijn we eerst een goede en waterdichte regenjas gaan kopen! Daarna besloten we om te logeren in het paradiso hostel. Hier hadden we goede verhalen overgehoord, nou daar klopte niks van! We hadden ingecheckt en kwamen op onze kamer, GATVER! Wij hadden nog nooit zo'n ongelofelijke vieze en stinkende kamer gezien! echt om te kotsen! We hebben onze 2 nachten direct geannuleerd! En zijn teruggegaan naar de Fern Lodge. 's Avonds zijn we met Rhea en 2 franse jongens naar een bar gegaan om wat te drinken (Het was in een omgebouwde kerk). Het bier is hier trouwens zo ongelofelijk duur! Niet normaal! 10 dollar voor 1 glas! De volgende dag hebben we ontbeten bij de mac. Verder hebben we het centre of Nieuw-Zeeland beklommen! Dat was 147 meter en je had een ontzettend mooi uitzicht over de stad! 's Avonds hebben we de rugby finale gekeken! Nieuw-Zeeland - Frankrijk. Dat was echt 1 groot gekkenhuis in Nieuw-Zeeland. We hebben de 2de helft op het grote plein in Nelson gekeken, ontzettend veel mensen. Nieuw-Zeeland heeft met 1 punt verschil gewonnen van Frankrijk!

De volgende dag moesten we om 7.00 op, want we gingen naar het Abel Tasman National Park. Dit is een supergroot park waar je allemaal wandeltochten kan doen. Wij hadden geboekt met 1 overnachting. We werden eerst met de watertaxi afgedropt op Bark Bay. Dit was echt zo ongelofelijke vette tocht! We hebben Zeehonden gezien, hele gekke vogels, een pinguin en supermooie stranden. Het weer was trouwens ook supermooi! We begonnen onze Trampingtocht in Bark Bay en liepen een tocht van ongeveer 4,5 uur naar de Angorache Hut, waar we die nacht zouden overnachten. We hebben onderweg heel veel foto's gemaakt. Het was allemaal ook supermooi! Er waren heel veel lookouts.
De Angorache Hut: Het was echt letterlijk een HUT, met 1 groot stapelbed, waarin 12 mensen konden slapen (6 onder en 6 boven). Geen elektriciteit, maar wel een ontzettend mooie zonsondergang. We hebben nog nooit zoveel sterren gezien als hier!
De volgende dag werden we al vroeg wakker, omdat iedereen er vroeg uit ging. We zijn van de Anchorage Hut naar Marahau gelopen. Dit was ook een tocht van ongeveer 4,5 uur. We waren ontzettend kapot, maar vonden het heel erg leuk om te doen! We hebben bijna onze bus gemist, omdat we op de verkeerde plaats stonden te wachten. Gelukkig was er een aardige buschauffeur die ons naar de goede plaats bracht, waardoor we gelukkig nog net onze bus hebben gehaald.

De volgende dag werden we opgehaald door de Kiwiexperience. We gingen van Nelson naar Kaiteriteri. Dit was echt maar een klein stukje. Het was superslecht weer in Kaiteriteri, waardoor het veel minder mooi was. We hebben hier ook weer hele aardige mensen ontmoet en hebben daarmee de hele avond in de bar gezeten. Btw: we hebben voor de 2e keer gekookt! Dit ging al iets beter en het resultaat was een dikke 7+! In de bar waren een jongen en een meisje aan het zingen. Daar raakten we mee aan de praat en ze nodigden ons uit om wat bij hun thuis te komen drinken. (Alle bars sluiten hier trouwens echt supervroeg!) Nou, daar gingen weer een aantal flessen wijn. Het was wel echt heel gezellig! Echt superaardig!

De volgende dag begon erg stressvol! We stonden op de wachtlijst van 20 personen om mee te mogen in de bus. Uiteindelijk mochten alle 20 mee, dus we waren erg blij! Anders moesten we hier 3 dagen langer blijven, terwijl er niet eens een supermarkt is!
We gingen van Kaiteriteri naar Westport. Dit was een redelijk lange reis. We gingen vandaag in de bus Speeddaten. Dit was echt heel grappig! Je kon kiezen of je een activiteit wou doen. Wij hebben gekozen voor Jetboating. Dit is met een speedboot heel snel over het water varen, superdicht langs de rotsen en de boot draaide soms ontzettend snel rondjes. Dit was echt ZO vet! We waren wel echt zeiknat, maar dat was het wel waard! Die avond zouden we een kroegentocht doen in Westport. We zijn uiteindelijk niet verder gekomen dan de 2e kroeg. We gingen met de hele bus en het was echt lachen!

De volgende morgen moesten we er alweer vroeg uit, want de bus vertrok vroeg. Irma voelde zich toppie (NOT). Vandaag gingen we van Westport naar Greymouth. Onderweg hebben we 2 stoppen gehad. De eerste was een wandeling door de duinen en met als eindpunt de Zeehonden. Wat is die zee hier ruig aan de westkust! Echt superhoge golven, heel vet!! De tweede stop was bij de Pancake Rocks en de blow holes. Het was vloed en de zee was hier ook heel ruig, dus die blowholes waren echt vet om te zien! Daarna ging de bus door naar Lake Mahanipahu (of zoiets), maar wij besloten om eruit te gaan in Greymouth, de grootste stad aan de Westcoast. Het is echt een klein dorpje. Gisteren ontmoetten we echt super aardige mensen in het hostel. 2 maleisische mensen (we hebben een adresje in Kuala Lumpur, voor op de terugweg!) En 2 "locals" uit Auckland. Deze man en vrouw hadden een auto en ze hadden 2 plaatsen vrij, dus wij mochten met hun mee naar Shanty Town! Dit werd vroeger gebruikt als goudmijn. We hebben zelfs nog wat goud gevonden! Dit was echt leuk om allemaal te zien! Vandaag zijn we naar de lookout bij de Tasmanzee geweest. We hebben helaas geen dolfijnen gezien, maar wel hele vette zee, pfff wat een golven!!
Morgen gaat onze trip verder met de kiwiexperience. Naar Lake Manipahu (of wat het ook is).

Dikkekus Maarten en Irma

ps. het is hier halloween en het hele hostel is 1 groot spookhuis
pps. we worden al steeds beter in koken
ppps. Irma had een dure nieuwe panty gekocht en helaas is ze er de eerste dag al meteen uit gescheurd
pppps. Maarten heeft eindelijk zijn baard weer geschoren, voor het eerst in 2 weken (irma is hier HEEL blij mee!)
ppppps. Onze voorhoofden zijn allebei verbrand, terwijl er niet eens zon was!
pppppps. om dit hele verhaal te schrijven kost ons 10 dollar aan internet! (wat we al niet voor jullie over hebben!)
ppppppps. het weer begint al wat beter te worden
pppppppps. blijf zo door gaan met de reacties!! superleuk!
ppppppppps. foto's volgen binnenkort (batterij van de camera is namelijk leeg)

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx ons

• 30 Oktober 2011 - 08:50

Sandra:

Hoi,
    wow jullie hebben echt veel meegemaakt zeg!
    Superleuk allemaal
    Een paar dingen die jullie noemen komen me wel bekend voor!
    Leuk dat jullie ook zo makkelijk en veel mensen ontmoeten
    Nou succes met het reizen en koken en geniet ervan!
    Dikkekus van je zusje/ Sandra

• 30 Oktober 2011 - 09:38

Sander:

Heee maartie & snirm,

Wat leuk zeg wat jullie allemaal hebben meegemaakt, echt vet!
    Zo te horen bevalt dat Nieuw-Zeeland wel dus?
    Hahaha, lekker hoor maart eindelijk je baard eraf (goed gedaan irm)!
    Heel plezier nog & succes met alles wat jullie nog gaan doen!
    Xxxxx Sander/je knapste broertje

• 30 Oktober 2011 - 09:44

Mama Marceline:

Lieve Maarten en Irma,

Wat een leuk verhaal en wat een belevenissen!
    Erg leuk om te lezen dat jullie ervan genieten.
    Jullie zullen wel heel goed kunnen koken na deze reis(-:
    Kan voor ons heel prettig zijn......
    Wij zijn benieuwd naar de foto's.
    In ieder geval veel plezier met de volgende trip!
    Dikke kus, mama en papa.
    PS Af en toe een klein mailtje is zeer welkom xxx

• 30 Oktober 2011 - 12:51

Nico:

Hello,

Echt top verhalen tot nu toe, echt leuk om te lezen allemaal.
    Zo te lezen is het dus echt een aanrader om daar een keer naar toe te gaan.
    Ik dacht laat ik ook maar is een berichtje posten, omdat mijn berichtje in dat ene schrift niet helemaal af is hahaha:P. Het was ook al laat toen ik dat schreef:) (zag niet alles helder meer)
    Jullie ontmoeten wel veel mensen lees ik zo, dat zou dus betekenen dat jullie engels er ook al erg op vooruit is gegaan of niet? (met name voor Maarten).
    Een hoogtepunt vind ik wel dat die baard er eindelijk een keer af is:P hahaha wat een zwerver.
    Die Maarten boekt echt vooruitgang, spreekt al engels, scheert zich weer en hij drinkt wijn!
    Dat laatste was ik wel even geschokt van:P
    Ben benieuwd of je daar in Nederland ook mee verder gaat:)
    Ik hoop dat Irma haar kook kunsten daar uitstekend worden, want dan mag zij volgend jaar ook mee op vakantie met ons (vriendengroep) of niet maarten?:P
    Tot nu toe hebben jullie in Nederland nog steeds niks gemist hoor, alles is nog bij hetzelfde:
    - Als Bart in Apeldoorn is, is het bij Bart drinken nog steeds:P
    - Kers word nog steeds geen vader
    - Nog steeds werkzaam bij de Bogarts
    Het enige verschil is dat ik nu druk bezig ben met school haha;)

Ik stop voor nu even met schrijven, want ik moet weer verder met leren en straks uit eten.
    Ik kijk uit naar jullie volgende verslag en in die tussentijd hoop ik dat jullie veel plezier daar hebben!;)
    Dikke kus Nico

ps Maarten gefeliciteerd nog met je vader;) (Abraham)

• 30 Oktober 2011 - 13:26

Evelien, Lidy, Geurt:

Hey lievies! Wat een story! Echt top! We begrijpen dat jullie haast geen tijd hebben voor een verslag, heerlijk genieten! Bepaal aub zelf wanneer je reageert! Geen bericht is goed bericht en ga zo door! dikke kus uit LIEREN

• 30 Oktober 2011 - 14:24

Annemieke:

Leuk verhaal broertje. Hier alles prima met iedereen!!
    Geniet maar lekker.
    Tot over 239 dagen.
    xxx

• 30 Oktober 2011 - 17:32

Birgitta:

Geweldig avontuur en super dat we 'op jullie schouder' mee reizen en kunnen lezen wat jullie zoal mee maken !! aahhh...Marceline ik leef met je mee...een berichtje is zó fijn om te krijgen !!!
    Ik wens jullie nog vele mooie momenten en ervaringen, veel plezier en goede reis verder, groetjes van mij.

• 30 Oktober 2011 - 18:59

Robin En Orlando:

Hey Nichtje en Maarten,

Leuk om te horen dat jullie zoveel zien en beleven, wij zijn echt heel jaloers ;)

Blijf lekker genieten @ down under !

Groetjes uit Apeldoorn

• 04 November 2011 - 17:50

Merel:

Jeetje wat een verhaal!
    Wel heel gaaf! Heet die bus echt kiwiexperience? Haha!!!! :-D
    Nou... ik blijf jullie blog's lezen hoor!!!!
    Groetjes Merel!!!
    (enderest)

• 07 November 2011 - 07:37

Hester - NZ:

Haha...great stories from your travels in the SI. I just got back from Fiji today from 9 days of Golden Oldies Netball with 600 women and was really curious to read what you have been up to so far - awesome! Glad you have tried out your cooking skills and your drinking skils ! Enjoy our NZ wine ... Take Care X

• 07 November 2011 - 12:10

Sandra:

leuke foto's!
    Huh sneeuw in de zomer? In nieuwzeeland!!??
    Hahaha succes met het werken :D
    Xxxxxxxxx

• 07 November 2011 - 13:54

Lidy En Geurt:

Hoi, met die pakken aan lijkt het net of jullie astbest moeten verwijderen! Dit is leuker werk. Suc6 verder en nu maar hopen op lekker eten en een goede slaapplaats! dikke kus van ons!

• 13 November 2011 - 17:36

Evelien:

Heey wat een leuke foto's!!
    Die ene dat jullie in zo'n nep-wc-hokje zitten met die benen! Dat kan ik me ook nog herinneren!!

-XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX-jes
    Evelien