Vanuit Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Maarten en Irma - WaarBenJij.nu Vanuit Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Maarten en Irma - WaarBenJij.nu

Vanuit Beijing

Door: Maarten & Irma

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Irma

18 Oktober 2015 | China, Peking

Lieve allemaal,

We hadden wat probleemjes met het uploaden van de blog. De blog is geschreven op 11 oktober. Hopelijk kunnen jullie deze keer wel iets zien.
We zijn ondertussen alweer twee weken onderweg en zijn inmiddels aangekomen in Beijing. De afgelopen twee weken zijn voorbij gevlogen! We hebben ontzettend veel meegemaakt. Zo gingen we van temperaturen van +25 naar -15, hebben een paar woorden Russisch geleerd en hebben ondertussen in totaal 7855 per trein afgelegd.

Op zaterdag 26 september ging de reis van start. Op station Apeldoorn bleek dat er een treinstoring was, waardoor de kans groot was dat we het vliegtuig zouden missen. Gelukkig wilden Maartens ouders ons wel even brengen en waren we ruim op tijd.
Om 16.00 uur (moskou tijd) landden we in Moskou waar het heerlijk weer was. De taxichauffeur stond ons al op te wachten en bracht ons naar het hostel. We dachten eerst dat we in een of andere bouwval in een achterbuurt terecht waren gekomen, op drie hoog zonder lift, maar achteraf bleek het hostel heel chill te zijn.
De eerste dag in Moskou hebben we het Kremlin, het Rode Plein, de Basilica Kathedraal, Lenin Mausoleum en het GUM bezichtigd. Het was allemaal erg leuk en interessant om te zien en we hebben nog nooit zoveel mensen op één plein gezien! 's Avonds hebben we nog een mooie lichtshow gezien.
De tweede dag was heel regenachtig, dus een goeie dag om de mooie metrostations van Moskou te bekijken. Een kaartje kost maar 50 roebel (€0,70) waarmee je 1,5 uur kan reizen. Een aantal metrostations staan zelfs op de Werelderfgoedlijst en wij vonden het erg mooi en bijzonder om te zien. Ook hebben we deze dag de Arbat straat (toeristenstraat) bekeken en boodschappen ingeslagen voor de Transmongolie trein.

Dinsdagmiddag was het zover, om 13.50 vertrok de trein waar we de volgende vijf dagen op zouden doorbrengen. De Transmongolie trein rijdt van Moskou naar Beijing. Het eerste deel dat wij hebben afgelegd is van Moskou naar Irkutsk (helemaal rechts in Rusland), deel twee van Irkutsk naar Ulaanbaatar (hoofdstad van Mongolie) en deel drie van Ulaanbaatar naar Beijing (hoofdstad van China).
We zaten in wagon nr. 7 en hadden bedplaats 19 en 20. We deelden onze vierpersoons coupe met een Russisch stel van rond de 40, Tatjana en Vlavi. Deze mensen spraken geen woord Engels. Na twee dagen met handen en voeten communiceren met deze mensen waren we niet veel verder gekomen dan hun vakantiefoto's van Oekraine. Maar het was een erg leuke ervaring en erg aardige mensen! Verder wisselden onze coupégenoten nogal en hebben we er in totaal wel een stuk of 9 gehad.
Wat deden we zoal tijdens de treinreis? De eerste vier dagen van de treinreis hebben we vooral berkenbomen, grote vlakten en verlaten dorpen met houten huizen gezien. In onze wagon zaten alleen maar russen, maar in de coupe naast ons zaten een Nederlands meisje en een Italiaanse jongen. Met hen hebben we bier gedronken in de restaurantwagon, kaartspelletjes gespeeld en geproost met vodka. Verder lekker boekje gelezen, soms even uit de trein bij grote stops (waar locals verschillende producten aanboden, variërend van fruit tot zelf gebreide mutsen). Per wagon waren er twee 'bazen', de provodnika's, die de trein schoon hielden en je souvernirs probeerden aan te smeren. Ze lieten op alle manieren merken dat zij de baas waren. Het geluid van de trein gaf een soort rustgevend gevoel waardoor je 's avonds lekker in slaap viel. Soms werd je echter ruw uit je slaap gestoord door heftig remmen van de machinist of luidruchtige/snurkende russen.
Wat we trouwens ook nog even kwijt willen, is dat Russen echt ontzettend aardige mensen zijn. Ze kijken erg nors, spreken slecht Engels, maar willen je ondanks dat wel graag helpen en zijn erg vriendelijk.

Na 4 nachten en 5 dagen kwamen we om 8.30 (lokale tijd) aan in Irkutsk. We waren inmiddels door 5 tijdzone's gereisd en 5185 kilometer verder. Hier stond alweer een mannetje ons op te wachten om ons met een busje naar het hotel in Listvyanka te brengen. Na vijf dagen was het heerlijk om weer even te kunnen douchen! Listvyanka is een klein dorpje aan het Baikal meer, het grootste zoetwatermeer ter wereld. In Listvyanka hebben we veel 'omul' vis (lokaal bekende vis uit het meer) gegeten, een berg beklommen waar een mooi uitzichtpunt was, het dorpje zelf bekeken en uit eten geweest in een russische snackbar. Ook moesten we hier voor het eerst handschoenen aan.
Na twee dagen gingen we naar Irkutsk zelf. Hier hebben we een aantal hoogtepunten bekeken, waaronder kathedralen, district 130 (waar het oude irkutsk nagebootst is) en een chinese markt waar we mutsen en handschoenen hebben gekocht voor het koude Mongolie.
Die maandag, 5 oktober, vertrok om 22.00 de trein naar Ulaanbaatar. Deze treinreis duurde anderhalve dag.

Op woensdag 7 oktober kwamen we om 6.00 uur (lokale tijd, zelfde als Irkutsk) aan in Ulaanbaatar. Hier sneeuwde het flink en was het ijskoud. Na 2,5 uur wachten werden we opgehaald door de enige Nederlander in Mongolie, Bert. Hij en zijn vrouw hebben een gertent-kamp in het Terelj National Park, ongeveer 1,5 uur van Ulaanbaatar af. Het laatste half uur was geen normale weg meer te zien en moesten we met de 4-wheel-drive door rivieren, tussen bomen en door mega kuilen. Uiteindelijk kwamen we aan bij het gertent-kamp in the middle of nowhere met een prachtig uitzicht. Midden tussen de bergen in een uitgestrekt dal.
We hadden onze eigen gertent waar we onszelf warm moesten houden met een houtkacheltje. We waren hier niet alleen, er waren ook twee Nederlandse meisjes, wat erg gezellig was. De eerste middag hebben we een grote wandeling gemaakt, maar het koelde erg af, want er was een sneeuwstorm op komst. De eerste nacht hebben we niet echt geslapen van de kou, het was dan ook rond de -15 graden.
De tweede dag hebben we een drie uur durende paardrijtocht gemaakt. De uitzichten en de omgeving waren echt prachtig en het paardrijden was een echte ervaring. De tweede nacht was het iets minder koud en hebben we de kachel iets beter opgestookt dan de vorige nacht.
Na twee dagen op het gertent-kamp te hebben doorgebracht gingen we weer terug naar Ulaanbaatar. Hier hebben we de hele middag de stad bezichtigd.
Zaterdagochtend om 7.30 vertrok de trein richting Beijing alweer. We deelden onze coupe met dezelfde twee Nederlandse meisjes, waar we erg blij mee waren. Verder zaten er in onze wagon namelijk alleen maar chinezen en mongolen. Aan beide grenzen moesten we vrij lang wachten en kwam de douane om onze paspoorten en bagage te checken. Vooral aan de chinese kant duurde het lang, omdat het hele onderstel van de trein werd vervangen.

Vanmorgen zijn we in Beijing aangekomen en tot nu toe vinden we het een geweldige stad met bijzondere gebruiken. We moeten erg wennen aan het eten en en het feit dat alles hier anders gaat dan we gewend zijn. Alleen al eten bestellen in een restaurantje is een hele ervaring en uitdaging, je weet nooit wat je op je bord krijgt. Morgen gaan we de Forbidden City bezoeken en we blijven vier weken in China.

We hopen dat we jullie zo weer op de hoogte hebben gebracht, en we voegen wat foto's bij zodat jullie een beetje een beeld erbij krijgen.

Liefs, Maarten en Irma

• 18 Oktober 2015 - 17:59

Jan Willem En Yvonnw:

Dag lieve mensen,

Wat een verhaal en wat een ervaringen.
    Alleen het lezen geeft al een boeiend beeld van wat jullie op dit moment meemaken.
    Dan hebben we de foto's nog niet eens gezien!!
    Geniet van jullie reis en de aankomende twee weken in China.
    Have Fun..... En alle goeds gewenst van ons.
    Dank dat we weer deelgenoot hiervan mogen zijn.

Liefs JW en Yvonne

• 18 Oktober 2015 - 20:07

Mama Marceline:

Dank voor jullie mooie verhaal en belevenissen.
    De foto's kunnen wij helaas niet zien maar door de uitgebreide beschrijving hebben wij er wel een beeld bij.
    Heel veel plezier en wij zijn benieuwd naar jullie volgende verslag.
    Dikke kus, Papa en Mama (Henk en Marceline)

• 19 Oktober 2015 - 07:35

Sandra:

Hai!
    Leuk om wat van jullie te horen! klinkt echt superleuk :D
    Ik ben wel jaloers op jullie, behalve op die kou dan
    Heel veel plezier in China en ik ben heel erg benieuwd naar al jullie mooie foto's!
    Dikkekus van San

• 19 Oktober 2015 - 15:19

Justin:

Hey Irma en Maarten,

Leuk om van jullie te horen! Het leest als een super gave ervaring, maar ook wel slopend...
    Moest erg lachen dat het douchen er weer bij inschiet, ben niet anders van maarten gewend ;)
    Hopelijk was die trein wat beter was dan de NS hier!

Geniet daar, de drank staat in ieder geval wel koud zo te zien.

Groetjes!

• 22 Oktober 2015 - 22:28

Marije :

He Irma & Maarten,

Wow, wat een belevingen!! Bijna niet bij te houden.. Dat was echt veel in twee weken! Maar wat tof! Jullie hebben alweer zo veel gezien! Leuk om te lezen :) Geniet lekker verder en ik ben benieuwd naar jullie nieuwe verhalen!

Liefs,
    Marije