Appels plukken! - Reisverslag uit Hastings, Nieuw Zeeland van Maarten en Irma - WaarBenJij.nu Appels plukken! - Reisverslag uit Hastings, Nieuw Zeeland van Maarten en Irma - WaarBenJij.nu

Appels plukken!

Door: irmaenmaarten

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Irma

17 Maart 2012 | Nieuw Zeeland, Hastings

Dag familie en vrienden!

Sinds onze vorige blog zijn er drastische veranderingen opgetreden! Zo slapen we bijvoorbeeld in een tent in de middle of nowhere en zijn we gastarbeiders geworden! Hoe is dit allemaal gekomen...

Eerst zijn we naar het art deco festival in Napier geweest! In dit weekend komen er allemaal oude auto's naar Napier en is iedereen verkleed in de jaren 30 stijl! S'avonds een big band die speelt en waarop we onze stijldans kunsten konden bijspijkeren! En overdag de auto's bewonderen en verschillende activiteiten door de hele stad heen! Zelf moesten we natuurlijk ook een beetje meedoen met de grote verkleedpartij! In ieder geval hebben we het geprobeerd:P! We mochten met de campervan overnachten op het erf van een stel dat we hadden ontmoet in Waihi beach! Was erg gezellig!

Hierna zijn we teruggereden naar Whakatane om de auto terug te brengen! We zijn daar een week gebleven! Erg gezellig! We hebben de toi challenge gewandeld!(een bekende wandeling waar je ontzettende mooie uitzichten hebt (het eerste deel) Het tweede deel was shit! Verder hebben Tiemen en Mj ons Whakatane laten zien!

Na een week brachten Tiemen en Mj ons naar Napier/Hastings omdat we daar appels wouden plukken. Echt superaardig van hun! We sliepen de eerste nacht in een huisje die ze hadden gehuurd! En we zijn uit eten geweest bij een Thais restaurant. Was heerlijk!

De volgende dag gingen we op werkjacht! Wat een werk:P! Na een aantal orchards af te zijn geweest hadden we beet! We waren de laatste 2 die aangenomen werden! Genieten! We konden meteen de volgende dag om 7 uur s'ochtends beginnen! Joepie. Daarvoor hadden we al accomodatie gevonden in Napier. Een hostel waar allemaal mensen zitten die voor een langere tijd werken! Daarna nog een autotje gehuurd 15 dollar per dag. Alweer genieten!

Nou daar gingen we dan kwart voor 6 de wekker, 6 dagen in de week werken, 10 uur per dag! De eerste dag dachten we dat het werk goed te doen was! De volgende dag bleek dat dat de kleine bomen waren en dat we ook de ladder op moesten voor de grote bomen! Pff met een bag van 18 kilo op je buik de ladder op en af! Je kunt dus wel begrijpen dat we ontzettende voet,been, rug, schouder en arm pijn hadden en de volgende dag moest alles weer opnieuw! We werkten met 50 mensen uit Samoa! Wat een gasten! De hele dag zingen en ouwehoeren! Op deze orchard hebben we een week gewerkt. Daarna kregen we te horen dat er geen werk meer was!

Maar op de dag dat we dat hoorden kregen we een belletje van een andere orchard of we morgen konden beginnen! Kwam perfect uit! Bij deze orchard worden we betaald per bin en niet per uur! Om een bin te vullen moet je 30 bags met appels vullen, in 1 bag zitten ongeveer 120 appels! Dus ga maar na hoeveel appels je moet plukken om een beetje geld te maken!
We werken hier 9 uur per dag en proberen elke dag 8 bins te vullen! Dat is hard werken! We slapen sinds kort ook in een tent (ja in een TENT) op de orchard! Gekkenhuis! De eerste nacht in de tent was ook direct de koudste nacht sinds tijden. Onze slaapzakken waren dus duidelijk niet warm genoeg!
Maar het is wel gezellig!

Voor de rest gaat alles nog steeds supergoed en over een maandje verlaten we nieuw-zeeland alweer! De tijd vliegt op dit moment! We hebben nu 3 dagen vrij en beginnen dinsdag weer!

Hopelijk gaat met jullie ook alles goed! en horen we snel weer wat van jullie!

Dikkekus Irma en Maarten

ps: We picken royal gala en gaan dinsdag Jazz appels plukken.
pps: Irma heeft al 4 appels op haar hoofd laten vallen en daarmee telt ze niet de appels mee die maarten op haar gegooid heeft.
ppps: We werken met heel de wereld samen op 1 orchard. Ze komen overal vandaan!
pppps: de grote baas van albert hein was op onze orchard om zijn appels uit te zoeken! Dus misschien komen onze geplukte appels wel bij jullie in de supermarkt terecht!
ppppps: Love you!

• 17 Maart 2012 - 06:52

Gerda NZ:

Wow, wat zullen jullie bruin en gespierd zijn zeg! Take care!

• 17 Maart 2012 - 07:09

Jan Willem En Yvonne:

Dag Lieve mensen,

Wat een belevenissen..........wat een ervaringen.......we zijn bijna "jaloers"op jullie. Wat geweldig dat jullie deze kans hebben gegrepen om dit te ondernemen. En ja, ben er van overtuigd dat dit een herinnering voor het leven is waar je alleen maar sterker van wordt.
    Iedere keer als het verslag binnenkomt moeten we er echt even voor gaan zitten om het allemaal te lezen en op te slaan. Super zoals het er qua omgeving uitziet ......wat een verschillen maar nog mooier vinden we de manier waarop jullie de centjes iedere keer weer weten te verdienen en dan te kunnen genieten van een gevonden eet en slaap plaats.En daarbij niet te vergeten de levenservaring met andere culturen.
    We houden het kort..........we zagen en zien uit naar jullie verslagen en zeggen..........geniet nog even van het laatste stukje en dank dat wij hier deelgenoot van mochten zijn. Pas goed op jezelf.

Dikke kus Jan Willem en Yvonne

• 17 Maart 2012 - 09:03

Sandra:

Hoihoi!

Leuk dat jullie toch nu in een tentje wonen! :)
    Dat appels plukken ziet er wel vet uit
    Zijn jullie ondertussen al bodybuilders geworden?
    Bij ons wordt het nu ook wat warmer gelukkig! Ik heb m'n eerste 2 ijsjes van dit jaar alweer gehad :P
    Werkse en alvast een goede reis naar australie ;)

Xxxxxxxx

• 17 Maart 2012 - 09:16

Sandra:

Oh haha dat naar australie gaan duurt nog meer dan een maand! Noujaa
    Ik zie dat maarten weer een vetlokje is geworden? Hihi :)
    Xxx

• 17 Maart 2012 - 09:30

Evelien,papa,mama:

Weer zo'n fantastisch verhaal met allerlei belevenissen en prachtige foto's! Jullie boffen maar met alle behulpzame familie en vele, lieve, vrolijke mensen om jullie heen! Jullie trip lijkt (is) 1 groot feest. Maar jullie hebben het ook aan jezelf te danken.....wat je op welke manier dan ook geeft...krijg je op allerlei manieren weer terug!!! Succes nog met appels plukken, ze zien er heerlijk uit. Appie Heijn maakt een goede keus als hij voor de Royal Gala gaat! Ben benieuwd of wij hier in NL ook de JAZZ appel in de winkels tegenkomen. Veel liefs van ons xxxxx

• 17 Maart 2012 - 10:17

Merel:

Wat ziet het er toch allemaal weer leuk en warm uit! Hier is het eindelijk ook weer boven de 12 graden ongeveer. Ik heb net als Sandra ook (gelukkig) mijn eerste 2 ijsjes gehad, mjam! Ik ben benieuwd of het ook zo lekker weer wordt hier :-P?!
    Nou, tot jullie volgende blog maar weer!
    Liefs
    p.s. ik zal eens kijken of er een keer op de appels staat: uit, Nieuw-Zeeland, Hastings :-P
    p.p.s wat een GAVE en LEUKE foto's :D

• 17 Maart 2012 - 10:23

Mama Marceline:

Leuk verhaal! Goede keus om jullie tent bij een orchards op te zetten.
    Scheelt mooi weer reistijd en benzine!
    Het werken lijkt mij behoorlijk zwaar! Petje af Irma!! Hey Maarten heb je nou echt zo'n baard of is het schaduw van de foto? (:- Pffff
    Hoe dan ook hele leuke foto's.
    Succes maar weer en tot het volgende contactmoment. Hele dikke kus van ons allemaal. Mama

• 17 Maart 2012 - 21:10

Yvonne:

Hallo! Wat een heerlijk verhaal. Eerst het sfeertje van die oude auto's en dat ook helemaal in stijl. Jullie zien er prachtig uit. Het appelavontuur is toch ook weer een verhaal om te smullen. Daar sta je toch niet bij stil als je bij Appie appels uitzoekt. Dat is hard werken voor jullie!! Blijf lachen en genieten, veel liefs van ons.
    Yvonne.

• 19 Maart 2012 - 14:11

Annemieke:

Hee broertje & Snirmie,

Leuk verhaal weer!! Fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Dat appels plukken zal wel zwaar werk zijn zo te zien. Dus een heel klein beetje respect verdien je wel hoor=)

Veel plezier nog en lief zijn voor elkaar he!

Groetjes van Eric!

-XXX- Annemieke & Eric.

• 25 April 2012 - 16:40

Riek En Hans:

Sorry maar als nog gefeliciteerd kon je even niet vinden.
    Ik hoop dat je een leuke verjaardag hebt gehad

gr. Hans en Riek