Taiwan, Japan en Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maarten en Irma - WaarBenJij.nu Taiwan, Japan en Vietnam - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van Maarten en Irma - WaarBenJij.nu

Taiwan, Japan en Vietnam

Door: Maarten en Irma

Blijf op de hoogte en volg Maarten en Irma

04 Januari 2016 | Vietnam, Hoi An

Lieve allemaal,

Allereerst allemaal een gelukkig 2016! We hebben jullie lang in spanning laten zitten, maar hier dan eindelijk weer een blogje! De laatste schreven we vanuit Hongkong en ondertussen hebben we alweer heel wat plaatsen bezocht!

Taiwan
Vanaf Hongkong vlogen we in 1,5 uur naar Taiwan. We dachten dat we een super cheape vlucht hadden geboekt, dus verwachtten er niet zoveel van. Onze laatste hongkongdollars hadden we daarom snel uitgegeven bij de Mac. Toen bleek dat we in het vliegtuig gratis snacks en drinken kregen en een eigen tv schermpje, super chill! We hadden al gehoord dat Taiwanezen heel vriendelijk zijn en niets is minder waar. Na een uur wachten en zoeken op het vliegveld bleek dat onze gereserveerde taxi niet op kwam dagen. We konden geen geld uit de automaat krijgen en het was 2 uur snachts.. Een lief vrouwtje hielp ons aan een taxi en gelukkig konden we met creditcard betalen. Het hostel was echt heel chill, mooi, schoon en we kregen gratis ontbijt! We moeten in Taiwan overal bij de voordeur onze schoenen uitdoen en dan krijg je "huisslippers", dat is nieuw voor ons!
Taiwan is niet zo'n groot land (ongeveer zoals Nederland) en in 2,5 week hebben we het hele eiland rondgereisd. We begonnen in Taipei (de hoofdstad) en vanaf daar namen we de trein helemaal naar het zuiden naar Kenting National Park. Hier hebben we scooters gehuurd en door het national park en langs de prachtige kust gescooterd. Was erg leuk en we hadden veel geluk met het weer!
Daarna met de trein naar Taitung, aan de oostkust. Vanaf hier zijn we met een scooter via Highway 11 langs de kust naar Hualien gereden (180 km)! Was echt super mooi! De volgende dag reden we via Highway 9 door de bergen weer terug naar Taitung. Dit was een erg gave tocht! Ook zijn we nog naar Green Island geweest waar we ook lekker gescooterd hebben, haha!
Daarna zijn we met de trein naar Hualien gegaan om een hike te doen in Taroko National Park. Het was een heel gedoe om alle permits te krijgen, maar uiteindelijk was het gelukt! Helaas was op de dag van onze hike een tunnel ingestort. Eerst was niet duidelijk of we misschien wel verder konden lopen, dus zette de buschauffeur ons af waar hij niet verder mocht. Helaas mochten wij lopend ook niet verder omdat het te gevaarlijk was, erg balen! Maar toen stonden we daar midden in het national park zonder vervoer terug.. Gelukkig was de tourguide van een Duitse tourbus zo aardig om ons mee te nemen. Het was erg grappig en de Duitse toeristen (tussen de 40 en 80 jaar oud) vonden het allemaal erg interessant dat wij alleen op reis waren. We mochten mee met een paar stops van hun bus, waardoor we toch nog wat van het park zagen, en kregen zelfs overal Engelse uitleg bij!
Na Hualien gingen we weer terug naar Taipei. Hier zijn we naar een park met vreemde rotsen, een soort maanlandschap geweest en naar veel nightmarkets geweest.
Op 1 december vlogen we naar Japan.

Japan
Wat een andere cultuur en wat een gaaf land! De mensen zijn super beleefd en behulpzaam, soms voelden we ons er zelfs een beetje ongemakkelijk bij. Ze maken altijd hoofdbuigingen en zijn echt altijd aardig. Alles is hier zo schoon (vooral vergeleken met China)! De wc's zijn ook erg bijzonder, met verwarmde bril, keuze voor een muziekje en massagestand!
We kwamen aan in Tokio. Een mega stad die eigenlijk uit allemaal kleinere steden bestaat. Heel veel hoge, moderne gebouwen en 's avonds zie je overal verlichte uithangborden. Ook zie je overal schattige kleine eetbarretjes en natuurlijk heeeeel veel sushi (jammie)! De eerste avond hebben we meteen sushi gegeten en wat is dat lekker vers hier! Ze maken het ter plekke voor je klaar! Wel even wennen aan de lading wasabi die erop zit, maar echt super lekker!!
De eerste dag in Tokio hebben we een tempel bezocht, echt heel anders en rustiger dan in China! En verder door een paar leuke wijken rondgelopen, onder andere "Takeashit-a-street" en het grootste voetgangerskruispunt van Tokio gezien.
We hadden van tevoren een JapanRailway pass besteld zodat we 2 weken onbeperkt met de trein konden reizen. Daarom zijn we op onze tweede dag meteen met de bullettrain (hier heet het shinkanzen) naar Kyoto gegaan. En wat gaat die trein snel!!
Kyoto is wat meer een historische en de stad van de tempels. Dat is zeker te merken, want in elke straat zit er wel één. Er zijn hier veel tempels met grote, heel mooie tuinen er omheen. Vanuit Kyoto hebben we een aantal dagtripjes gedaan naar Hiroshima, Miyajima (eilandje bij hiroshima), Osaka en Nara.
Na Kyoto zijn we verder gereis naar Hakuba, in de Japanse Alpen. We wilden erg graag skieen, maar hadden pech met het weer. In heel Japan lag bijna geen sneeuw. Gelukkig hebben we wel een hele dag kunnen skieen. Dit was echt super leuk en de uitzichten op de omringende bergen echt geweldig!! Ook hebben we hier heerlijke sake gedronken, dit is een Japans drankje.
Daarna zijn we weer teruggegaan naar Tokio. Hier zijn we naar de elektronische wijk geweest, niet normaal hoeveel elektronica ze daar verkopen in megagrote winkels! Ook zijn we naar een maidcafe geweest, wat hier heel typisch is en waar je echt een keer moet zijn geweest. Het is een café waar je wat kan eten of drinken en het personeel bestaat uit Japanse meisjes in een maid-outfit en ze zingen liedjes voor de klanten. Het was erg hilarisch om mee te maken en heel apart om te zien dat sommige (mannelijke) klanten gewoon het hele liedje al mee kunnen zingen.. Ook zijn we naar een viewingdeck geweest vanaf waar je Mount Fuji heel mooi kon zien en natuurlijk het uitzicht over de stad! Verder zijn we naar Tokio Disneyland geweest wat echt super leuk was! Alles was in kerstsfeer en vooral 's avonds was het super mooi verlicht.
Op 19 december vlogen we naar Hongkong waar we een nacht moesten overnachten om te wachten op onze vlucht naar Hanoi.

Vietnam
Op 20 december kwamen we aan in Hanoi. Heerlijk om weer wat warmer weer te hebben na het koude Japan! Wel is het hier vergeleken met Japan weer totale chaos met toeterende scooters overal en een stukje viezer. Wat heel chill is, is dat alles hier super goedkoop is. Het is erg fijn voor onze portemonnee om Vietnam als laatste land te hebben! Overal zijn kleine winkeltjes met leuke spullen, kleding en schoenen, dus het is erg verleidelijk om wat te kopen. Maarten heeft meteen nieuwe schoenen gekocht omdat zijn schoenen helemaal uit elkaar vielen en zijn andere paar schoenen is hij kwijtgeraakt. We hebben een paar dagen doorgebracht in Hanoi en zijn daarna met de nachtbus naar Sapa gegaan. Wat een ramp die nachtbus! Je kan je stoel helemaal naar achter klappen als een "bed", maar ze hebben duidelijk geen rekening gehouden met lange Europeanen. We konden onze benen lang niet strekken. Verder vond de buschauffeur het blijkbaar leuk om de hele nacht Vietnamese hardstyle muziek te draaien en naar elke tegenligger te toeteren. Na deze nacht kwamen we gebroken aan in Sapa, de plek met enorm veel rijstvelden. Buiten de bus stond Su ons al op te wachten samen met haar man. Van Iris (thanks!) hadden we haar nummer gekregen en we hadden een tweedaagse trekking met homestay bij Su geboekt. Ze was echt super lief, sprak heel goed Engels en vertelde ons alles over hoe haar leven is en hoe het er in haar stam aan toe gaat, erg leuk! De eerste dag hadden we super mooi weer en deden we een 17km lange trekking door de bergen (met prachtige uitzichten op de rijstvelden) en door de rijstvelden. 's Avonds werd er uitgebreid voor ons gekookt en bleef de eigenaar van de homestay ons maar shotjes met (heel sterke) rijstwijn voeren. De volgende dag liepen we terug naar sapa. Onderweg mochten een kijkje nemen in Su's huis, wat ze samen met haar man helemaal zelf gebouwd hebben van bamboe. Het is echt heel basic en wij kunnen er niet veel bij voorstellen om zo te leven, maar zij lijken er heel gelukkig mee. Vanaf sapa gingen we met de gewone bus weer terug naar Hanoi. In Hanoi hebben we kerst gevierd en ons kerstdiner was heerlijke pizza van de domino's :) ! Daarna zijn we naar Cat Ba Island gegaan van waaruit we een dag boottocht hebben gedaan naar Lan Ha Bay en Halong bay. Ondanks dat het erg bewolkt was, was het erg mooi. We deden ook een kleine kayaktocht door grotten heen wat heel vet was! Ook hier hield de hoteleigenaar erg van rijstwijn, alleen noemde hij het Happy Water.
Hierna hebben we het weer gewaagd op een nachtbusje naar Phong Nha. Hier hadden we iets meer beenruimte en hield de buschauffeur gelukkig niet van Vietnamese hardstyle. Wel sliepen er in het gangpad allemaal mensen (letterlijk elk leeg plekje van de bus was benut), dus naar de wc gaan zat er niet in.
Phong Nha national park staat bekend om de grotten. Wij zijn naar Paradise Cave geweest wat een mega grote druipstenen grot is. We konden een kilometer ver de grot inlopen, heel bijzonder om te zien!
Vanaf Phong Nha namen we weer een nachtbus en deze keer was het Maarten die in het gangpad moest liggen. Na een nacht busrit waarin we redelijk hebben geslapen (misschien raken we er toch aan gewend) kwamen we op 31 januari smiddags aan in Hoi An. Een super leuk vissersstadje met in het centrum overal winkeltjes, eettentjes, koffietentjes en tailorshops. We slapen in een homestay met een heel aardige host, Lyna. Zij nam ons (alle gasten en nog een andere groep) mee naar een restaurantje waar we heerlijk local food hebben gegeten. Daarna gingen we naar de barstreet voor drankjes en om 12 uur was er vuurwerk. Dit was inclusief mannetjes op fietsen met vuurwerk achterop die tussen alle mensen doorfietsten, haha! Het was een super gezellige avond en een mooi begin van het nieuwe jaar! Op 1 januari hebben we lekker rustig aan gedaan. En de dag erna zijn we met Lyna naar de tailorshops gegaan. Maarten heeft schoenen laten maken en Irma een jurkje. Het resultaat zagen we vandaag en we zijn er erg blij mee! Vandaag regende het voor de verandering een keertje niet en zijn we lekker naar het strand geweest!
Morgen vertrekken we naar Dalat en de laatste 1,5 week van onze reis gaan we doorbrengen op Phu Quoc, een eilandje onder Vietnam!!

Dit was het weer! We zien jullie over ongeveer 3 weken!

Liefs, Maarten en Irma

• 04 Januari 2016 - 13:33

Mama Marceline:

Bedankt voor jullie mooie verhalen!!
    Geniet er nog even van.
    Tot over 3 weken.

• 04 Januari 2016 - 19:52

Mama Lidy:

Ik sluit me aan bij Marceline's opmerking !
    Mooi om te lezen....tot binnenkort xx

• 04 Januari 2016 - 22:23

Sandra:

Supervet wat jullie allemaal hebben gedaan!
    Oh en als alles daar toch zo goedkoop is heb ik altijd nog wel interesse in een paar schoenen ;)
    Geniet er nog even van
    Dikkekusxxx

• 05 Januari 2016 - 08:57

Justin:

Hoi Maarten en Irma,

Sorry voor de iets late reactie, maar ik moest er even goed voor gaan zitten! (dat heb ik nu maar even gedaan op het werk haha).
    Jullie ook een gelukkig nieuwjaar!

Mooi om de verhalen te lezen, als ik het zo zie dan krijg ik weer helemaal zin om te reizen. Maar volgens mij is het wel een wereld van verschil met Nieuw-Zeeland/Australië. Ik zie Maarten ook wel meezingen in die maid cafe ;)

Kan niet wachten op de verhalen :D weten jullie al wanneer jullie precies terug zijn??

Groeten Justin

• 05 Januari 2016 - 19:44

Jan Willem En Yvonne:

Hoi Irma en Maarten,

Jullie ook de beste wensen voor 2016.
    Wat een belevenissen weer......bijna te mooi om het jaar mee te beginnen.
    Geweldig om jullie belevenissen te mogen lezen.
    Geniet nog lekker voor de tijd die jullie nog rest.
    Heel veel reisplezier en tot over drie weken weer op Nederlandse bodem.

Grt Jan Willem en Yvonne

• 07 Januari 2016 - 08:24

Marleen:

Wauw wat een verhaal! Haha daar hebben jullie wel even voor gezeten, maar super leuk weer om te lezen. En wat zijn de mensen toch allemaal vriendelijk en behulpzaam, leuk hoe dat dan gaat. Geniet er nog even van de laatste paar weken. tot snel!

Kus xx Marleen

• 20 Januari 2016 - 23:44

Anja Koldenhof:

Wat een prachtige verhalen.En wat hebben jullie al veel gezien en meegemaakt.Heel veel plezier nog samen.